Kolumny dookólne Fontana

Odkąd jestem entuzjastą Hi-Fi czy też Hi-End, a to już trwa około 30 lat miałem problem z prawidłowym ustawieniem kolumn głośnikowym w pomieszczeniu w którym się znajdował sprzęt odsłuchowy. Wypróbowałem wiele kolumn, od tonsilowskich Altusów poprzez renomowane Quadrale , czy też JBL. Zawsze miałem jeden problem. W pomieszczeniu o powierzchni 25-30 m2 było tylko jedno miejsce w którym dźwięk był najlepszy. I zazwyczaj było to pośrodku pokoju. I gdy z kolegą Zenkiem chcieliśmy posłuchać Tangerine Dream to okazywało się, że znalezienie drugiego miejsca w pokoju z dobrym odsłuchem było niemożliwe. Im wyższej jakości były kolumny, tym większy był z tym problem. Problemem stawały się też rozmiary kolumn. Altusy aby nie dudniły musiały być odsunięte od ściany, no i stawały się meblem ograniczającym pokój, co nie podobało się Kaśce. Kolumny JBL LX 800 MkII były najbliżej mojego ideału. Aż spotkałem opis kolumn Fontana na stronie www.visaton.com .
Opisana tam kolumna Fonatana zainspirowała mnie do testowego skonstruowania podobnej kolumny. Przede wszystkim chodziło właśnie o sposób promieniowania fali dźwiękowej. Głośniki wysyłają falę dźwiękowo do góry. Specjalnie zaprojektowany dipol przekierowuje tę fale boki. Dźwięk jest wypromieniowany dookoła kolumny. Część fali kierowana jest w kierunku słuchacza a cześć w kierunku ścian i z pewnym małym opóźnieniem odbija się od nich, tak powstaje scena dźwiękowa. Tak jak w naturze. Gdy słucha się na przykład fortepianu na żywo, to dźwięk rozchodzi się w każda stronę a do słuchacza dociera jako mieszanka fali bezpośredniej i odbitej. Według takiej koncepcji powstała MJ One . Obudowa została wyliczona dla polskiego głośnika GDN 16/50/1 jako niskotonowego i Alphard TW317 jako wysokotonowego. Obudowa została wykonana z płyty wiórowej. Zastosowałem gotową zwrotnicę dwudrożną o nachyleniu 6 db/okt i podziale 1500 Hz , stosowaną w car audio. Obudowa została wykończona korkiem. Po ukończeniu pierwsze odczucie było takie : w każdym miejscu pokoju dźwięk słychać bardzo przestrzennie. Scena jest
wyraźna , lokalizacja instrumentów bardzo pozytywna. Kolumny był napędzane różnymi wzmacniaczami. Yamaha , Denon , Nad, Pioneer. Ostatecznie najlepiej zabrzmiały na zestawie końcówka Yamaha M-80 , przedwzmacniacz Yamaha C-80, odtwarzacz CD Onkyo DX-7211 , gramofon Dual CS-728. Zdjęcia przedstawiają szczegóły tych kolumn.

Po testach przyszła kolej na zbudowanie oryginałów czuli kolumn Fontana. Wszelkie szczegóły techniczne znajdują się na tutaj . Obudowy wykonałem z płyt MDF i OSB. Niestety zdjęcia z poszczególnych etapów budowy zostały bezpowrotnie utracone wraz z twardym dyskiem komputera. Rozpraszacze wytoczyłem samodzielnie na prostej tokarce do drewna. W kolumnach zastosowałem następujące elementy:
Głośnik niskotonowy AL 170
Głośnik wysokotonowy DT 94
Zwrotnica wykonana według schematu w dokumentacji.
Podstawowe dane techniczne:
Moc znamionowa 70W
Moc maksymalna 100 W
Impedancja 8 Ohm
Pasmo 40-20000 Hz
Podział pasma 2000 Hz
Efektywność 80 dB
Typ obudowy bassreflex
Pojemność 30 l
Wysokość 1020 mm
Średnica 239 mm
Koszt wykonania wyniósł mnie około 2500 pln.
Kolumna została wykończona okleiną korkową

W tej chwili kolumny Fontana pracują u mnie jako podstawowe kolumny w systemie stereo lub kina domowego.Kolumny MJ-1 są tylnymi w kinie domowym.

Cała rodzinka.

Dłuższa dyskusja o tych kolumnach jest na elektrodzie.

Odpowiedź